In Google Ads kan je zelf een advertentiebudget instellen. Hoeveel je uiteindelijk gaat uitgeven is afhankelijk van het doel, gebied, doelgroep, zoekvolumes en hoe competitief de branche is waarin jij actief bent. Hoe competitiever de branche hoe meer budget jij nodig hebt om verkeer naar je landingspagina te krijgen.
Keyword Planner
In Google Ads is er een Keyword Planner beschikbaar. Hiermee kan je zien welke zoekwoorden populair zijn en wat ze gemiddeld kosten per klik. Stel; je bent een lokale dakdekker en je wil graag meer kwalitatieve leads ontvangen voor jouw onderneming. De dakdekkers branche is redelijk competitief, de gemiddelde klik voor het woord dakdekker in jouw stad is €7,50 per klik.
Minimaal aantal kliks
Het is aan te raden om in dit geval minimaal 10 kliks per dag te genereren anders duurt het langer om je campagne van de grond te krijgen en resultaten te boeken. Je ideale budget zou zijn minimaal €1500 per maand om 10 klikken te genereren. Dit is gebaseerd op het adverteren tijdens werkdagen.
Voorbeeld:
Voor het beschikbare budget kan je dus circa 200 potentiële klanten je landingspagina laten bezoeken. Van deze 200 bezoekers gaat er een bepaalde percentage bezoekers jou bellen of het contactformulier invullen om een offerte op te vragen. Dit percentage noemen we het conversiepercentage.
Wat levert het op?
Het belangrijkste is om te kijken wat de leads jou hebben opgeleverd. Als een gemiddelde klant jou 2.500 euro oplevert en je hebt 5 klanten verzilverd met een advertentiebudget van 1500 dan betekent dit dat elke euro die je investeert je er meer dan 8 euro voor terug krijgt.
Focus
Focus op wat de campagne kan opleveren in plaats van wat het kost. Op het moment dat je Google Ads campagne winstgevend is dan is het tijd om op te schalen in budget. Waarom zou je een budget hanteren als je wilt groeien? Je weet namelijk dat de campagne winstgevend is.
Wil jij ook meer kwalitatieve leads te genereren voor jouw branche?
Neem vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te ontdekken.